La Jove Orquestra de Ponent i l’IEI celebren el Dia Internacional de les Dones amb un concert amb accent femení a l’Auditori

25/02/2021
Tindrà lloc el 13 de març amb un programa format exclusivament per composicions de Maddalena Sirmen i Louise Farrenc, tot plegat dins el projecte ‘Mirades en femení’.

L’Aula Magna de l’Institut d’Estudis Ilerdencs ha acollit aquest dijous la presentació del concert del projecte ‘Mirades en femení’ que la Jove Orquestra de Ponent oferirà el 13 de març a l’Auditori Enric Granados.

L’acte ha comptat amb la participació de la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, del regidor de Cultura de la Paeria de Lleida, Jaume Rutllant, i dels diputats Helena Martínez i Amador Marqués, a més del vicepresident de la Jove Orquestra de Ponent, Joan Carles Pérez.

En la seva intervenció, Estefania Rufach ha explicat que “ens va agradar molt aquesta idea de la Jove Orquestra de Ponent perquè han anat a buscar aquesta mirada en femení per exposar-la al públic i els vam emplaçar a celebrar aquest concert durant el mes de març, dins dels actes del 8 de març”. Així, Rufach ha posat en valor la feina feta per la diputada d’Igualtat de la Diputació de Lleida, Helena Martínez, present també durant la presentació del concert.

Per la seva banda, Helena Martínez, ha felicitat tant a l’IEI com a la Jove Orquestra de Ponent per la iniciativa i per emmarcar-la dins de les accions reivindicatives del 8 de març. Martínez ha explicat que “necessitem espais com aquest on es dona visibilitat a dues compositores, Maddalena Sirmen i Louise Farrenc, ja que en el món de la música clàssica és molt complicat donar visibilitat a la feina de creadores sortint d’aquest cànon masculí”. Així, ha posat en valor que actes com aquests “permeten demostrar que les dones també hi són en el món de la cultura i que cal mostrar referents i donar-los-hi visibilitat”.

Martínez ha assegurat que “necessitem una política cultural que promogui valors igualitaris, que respecti i fomenti el paper de les dones i reconegui la contribució que fan i que han fet les dones en la cultura”.

El projecte inclou aquest concert en què, sota la direcció d’Antonio Lajara, la JOP interpretarà el Concert per a violí núm. 1 en Si bemoll major Op. 3 de Maddalena Sirmen (1745-1818) i la Simfonia núm. 3 en sol menor Op. 36 de Louise Farrenc (1804-1875). Un concert, doncs, amb accent femení amb dos compositores que van aconseguir fer-se un nom i demostrar el seu talent en una època en què la figura de la dona en la música no era benvinguda, i tot plegat emmarcat en els actes commemoratius del Dia Internacional de les Dones (8 de març).

La Jove Orquestra de Ponent
La JOP va ser fundada en 2011 amb l'objectiu de ser un referent d'orquestra jove a les comarques de Ponent del territori català. Des dels seus inicis és una associació autogestionada que s'organitza de manera assembleària i compta amb uns seixanta intèrprets amb estudis musicals mitjans i superiors, provinents de tot el país.

Durant els primers cinc anys de recorregut, i sota la direcció titular d'Agustí López Piñol, l'orquestra va compartir escenari amb solistes de renom de les terres de Ponent i també va comptar amb directors/es convidats/des, com ara Marcel Ortega (actualment director de la banda de Castelló). A part dels projectes propis, la JOP ha creat teixit cultural territorial col·laborant amb diferents entitats musicals, com la companyia d'òpera Aula 2.0, la Coral Sícoris, la Coral Shalom, el Cor Maristes Montserrat, el Cor d'Adults del Conservatori de Lleida, el Cor Stabat Mater de Mollerussa, la coral Garrampemm i la Federació Catalana de Cors Clavé, amb la qual va actuar en el Palau de la Música Catalana.

Des de 2018, la JOP comença una nova etapa sota la batuta d'Antonio Lajara, director titular actual. Darrerament, l'orquestra va ampliar els seus horitzons viatjant a Bordeus per a participar en el festival internacional Entre-Deux-Airs, on va compartir escenari amb orquestres provinents de països de tot el món.

Més enllà de l'àmbit musical, l'orquestra ha manifestat el seu compromís amb el territori, tant a nivell cultural com a nivell social, prestant especial atenció cap a la joventut. Aquesta implicació s'ha mostrat, entre altres, per mitjà de concerts solidaris amb el Banc dels Aliments, amb la campanya de recollida de joguines de la Creu Roja Joventut o col·laborant amb la fundació Crisàlida.

Antonio Lajara, director titular
Convidat com a Director en diverses Orquestres Simfòniques, cal esmentar la Naples Philharmonic (Florida, USA), Orquestra Simfònica d'Euskadi, Berlin Sinfonietta o l'Orquestra Simfònica de Bilbao entre altres. El 2014, Antonio Lajara va ser convidat per la Bourenemouth Symphony Orchestra (Anglaterra) i l’Orchestre de l’Opéra de Montpeller (França) per optar al lloc de director assistent.

Destaca la seva labor pedagògica com a Director d'Orquestra a la Jove Orquestra Nacional d'Espanya (JONDE), l’Orquestra Jove de la Simfònica de Galícia (OJSG) i la Jove Orquestra Provincial de Màlaga (JOPMA). Va ser finalista en el 53è Concurs Internacional per a Joves Directors d'Orquestra de Besançon (França) i seleccionat per a participar en el Concurs Internacional de Direcció d'Orquestra Antal Dorati de Budapest (Hongria). Nascut a Alacant, Antonio Lajara estudio Direcció d'Orquestra en el Centre Superior de Música del País Basc (Musikene) amb els mestres Enrique García Asensio i Manel Valdivieso. Així mateix, s'ha format amb els mestres Bruno Aprea i Andrés Orozco Estrada a Viena i Roma. Antonio Lajara ha participat en les masterclasses de direcció en la Royal Northern College of Music (RNCM) a Manchester, en les International Masterclasses a Berlín, així com, en Gstaad Academy (Suïssa) amb els mestres Neeme Jarvi i Johannes Schlaefli.

Les compositores: Louise Farrenc i Maddalena Sirmen
Louise Farrenc va ser una figura destacada en el paisatge musical de la França del segle XIX, aconseguint la distinció de ser la primera professora de piano al Conservatori de París (on va lluitar amb èxit per la igualtat de retribució d’homes i dones). No obstant això, malgrat ser admirada per músics com Berlioz i Schumann, la música de Farrenc era relativament desconeguda després de la seva mort, i només recentment ha començat a rebre la importància que mereix.

Maddalena Sirmen va començar els seus estudis musicals a l’Ospedale dei Medicati, una organització benèfica que buscava millorar la vida dels pobres, on les noies podien rebre formació com a músics. Maddalena va demostrar un gran talent i se li va permetre abandonar l’Ospedale per rebre lliçons del famós violinista Giuseppe Tartini. Sirmen es va convertir una violinista excel·lent, però va destacar més com a compositora. Les seves composicions mostren el violí en el seu brillant virtuosisme, enmig de la dinàmica encara restringida del classicisme primerenc.