Aturada, anàlisi, adaptació i represa amb noves potencialitats. Els centres d’estudis i l’Institut Ramon Muntaner davant la pandèmia

27/05/2020
L’activitat presencial és important per als centes d’estudis: el contacte, en el si de la Junta, per a proposar i gestionar projectes, i la interacció amb els seus associats i amb el seu entorn immediat, a través de les diferents propostes culturals que es plantegen a curt, mitjà i llarg termini. Per aquest motiu, els primers dies d’afectació per la Covid-19, l’activitat dels centres es va alentir, calia una anàlisi de la situació, una reflexió interna i una represa de l’activitat sobre la base de la ingent producció de coneixement generada des d’aquests. La digitalització dels continguts i l’ús de les tecnologies de la informació ha format part del dia a dia d’un alt percentatge de les entitats, sobretot en els darrers deu anys, però la pandèmia ha provocat pujar un graó més en la projecció del material digitalitzat i en l’ús de les tecnologies, no només per a la difusió i la transmissió del coneixement, sinó també per a la gestió i el funcionament de les entitats.

També s’ha observat una reacció dels centres respecte a la seva presència i a l’activitat en les xarxes socials. Abans de la Covid-19 eren pocs els centres d’estudis amb perfil a les xarxes socials, i el nivell d’activitat en la seva interacció als entorns digitals era poc significatiu. Actualment, el nombre de centres amb perfils a diferents xarxes socials ha crescut exponencialment i han sabut aprofitar les oportunitats que aquestes els oferien per programar activitats, interactuar amb el seu entorn, transmetre coneixement i propiciar debats. Podem posar dos exemples que han estat referents per al conjunt del col·lectiu: el projecte “Desconfinem la història”, de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell, i el de “Diàlegs”, ofert pel Centre d’Estudis Ribagorçans a InstagramLive.

La recerca en el si dels centres també ha tingut continuïtat. Un nombre elevat d’investigadors, un cop superat l’impacte inicial, ha aprofitat aquests mesos per treballar en els seus projectes. 

Sense dubte, l’eclosió de les TIC i el món digital en relació al col·lectiu dels centres d’estudis hauria de formar part de la normalitat un cop recuperada. S’han obert línies per a la difusió, per a la cooperació i per a la gestió de les entitats, que haurien de tenir continuïtat encara que es pugui reprendre l’activitat presencial.

Tanmateix, cal també deixar constància de les conseqüències negatives que ha tingut: aturada de l’activitat professional, tant del personal contractat com de les persones vinculades a serveis concrets; afectació en els serveis professionals de proximitat, com impremtes o empreses d’arts gràfiques, amb les quals treballen, habitualment, els centres, o incidència sobre els seus associats que pot repercutir, molt directament, en el funcionament de l’entitat postcovid.

L’Institut Ramon Muntaner  va adaptar la seva activitat amb rapidesa per poder donar continuïtat de suport als centres d’estudis, i va estar amatent tant a les iniciatives i necessitats dels centres com a les notícies que anaven arribant des de diferents àmbits de la cultura, per tal de poder traslladar la informació a les entitats. Es va analitzar de quines eines disposàvem per continuar donant recolzament als centres i els vam reforçar; com, per exemple, amb el Butlletí setmanal. I es va fer també un pas endavant important en l’àmbit de les TIC: la creació d’una aplicació, que, en el primer número, s’ha dedicat a les publicacions dels centres d’estudis, per poder celebrar la diada de Sant Jordi; però, que aquesta és molt versàtil i, a la qual, properament, se li donaran noves funcionalitats. Les noves tecnologies també s’han fet presents amb força en la gestió del dia a dia de l’IRMU. Les mecàniques que s’hi han introduït, forçades per les circumstàncies, tindran continuïtat, ja que seran una eina més per a la connexió, la interacció i el treball amb aquestes entitats del conjunt dels territoris de parla catalana. N’hem descobert unes potencialitats que ara cal explorar i explotar en benefici del col·lectiu.

En aquests mesos de treball des del confinament, hi ha hagut interacció i comunicació permanent tant amb el Departament de Cultura com amb la Coordinadora dels Centres d’Estudis de Parla Catalana per tal de sincronitzar les accions, intercanviar informació i atendre les necessitats d’aquestes entitats.

Tot i això, des de l’IRMU esperem poder celebrar, de manera presencial, la XVIa edició del Recercat al Vendrell, a finals del mes d’octubre de 2020, i així poder retrobar-nos amb la gent dels centres d’estudis, tal i com ens agrada fer, per tal de compartir idees, projectes i activitats.

Maria Carme Jiménez Fernández, 

directora de l’Institut Ramon Muntaner